Uncategorized

Jak zostać legendą?

Dzisiaj pogadamy o niesamowitej kobiecie, która stała się fenomenem medycyny.
Rewolucja, którą zwiastowała przerosła wszystkie inne startupy, które podobnie jak jej startowały w domenie Krzemowej. Dzisiaj pogadamy o Elizabeth Holmes, właścicielce amerykańskiego startupu.

O tym jak fantastyczna to bizneswoman mówią liczby.

W wieku 19 lat poszła na studia inżynierskie tylko po to by potem je rzucić i wypuścić swój produkt.
Kilka lat potem ma już firmę wartą 9 miliardów dolarów, zarabiając na tym kilkaset milionów na swoje konto. Jej wynalazek zmieniał wszystko co wiedzieliśmy o badaniach medycznych i dawał nadzieję na szybkie, bezbolesne pobieranie krwi. Kto z nas lubi moment, gdy zimny metal wbija się w rękę by odebrać nam smak życia. Bezbolesne i tanie pobieranie krwi będzie dużym skokiem w medycynie.

Gdy do tego dodamy fakt, że do badań wynalazkiem stworzonym przez Elizabeth trzeba jedynie kropli możemy mówić, że to co robi jest fenomenem, który na zawsze odmieni świat. Powszechna medycyna nadal wymaga sporych dawek krwi do badań, rodzi to ogromne komplikacje problemy i sprawia, że krew bardzo często trzeba pobierać wielokrotnie.

BĄDŹ TWARZĄ SWOJEGO BIZNESU
Elizabeth Holmes w swojej niepozornej postaci zawierała wszystko co można wyciągnąć z książek o marketingu. Istotnym elementem marki zawsze jest jest osoba. Holmes poszła w ślady Steva Jobsa nie tylko dlatego, by osiągnąć tyle co on, ale również się jak on ubierać. Czarny golf stał się jej znakiem rozpoznawczym, a ona zaczęła się kojarzyć z sukcesem stają się twarzą kobiecego biznesu. Produkt może być średni, ale jeżeli osoba, która go sprzedaje potrafi urzekać można zdziałać cuda

Elizabet ma świetny produkt, ale też samą swoją osobą robi cuda o czym świadczy że systematycznie przychodzą do niej dziennikarze z najważniejszych gazet jak NEW YORK TIMES czy FORTUNE. Magazyn Forbes umieścił w magazynie jako lidera biznesu obok takich ludzi jak Elon Musk czy Bill Gates

Firma warta prawie 10 miliardów to dowód jej geniuszu, ale i konsekwencji. W pomysł Holmes zainwestowali tacy ludzie jak Tim Draper, który kiedyś inwestował w takie marki jak tesla czy Skype. Do rady nadzorczej dołączył  również m.n były sekretarz obrony i wielu wpływowych polityków.
Razem z inwestorami przyszły media stąd zainteresowanie i sława.

Elizabeth jest przekonująca zwłaszcza, że jest jedynym kobiecym liderem w dolinie krzemowej. To znaczy dużo więcej niż może się wydawać. Kobiety są lat są radach nadzorczych największych liderów na świecie, ale Elizabet jest inna. Ona swoją firmę założyła sama, od podstaw. Stała się zasłużenie twarzą nowego pokolenia kobiet mądrych inteligentnych, nie idących za stereotypem. Zapraszana jest na kongresy kobiet, gdzie opowiada o swoich metodach. Metodach, które przyniosły jej sukces.

PUBLIC RELATIONS OPARTY NA EMOCJACH
Mimo że produkt, który stworzyła jest skomplikowany i oparty na nowoczesnej technologii w storytellingu marki, prawie nie ma o tym mowy. Kto z nas rozumie techniczny język? Mało kto. A kto chce o nim słuchać? Jeszcze mniej ludzi.

Dlatego od samego początku celem Holmes było stworzenie marki, która ma prosty jednoznaczny komunikat.
ABY NITK WIĘCEJ NIE CIERPIAŁ Z POWODU POBIERANIA KRWI.
Na wszelkich wystąpieniach, pokazach, prelekcjach, licznych wywiadach dla gazet czy mediów stale mówi o tym, że robi to dla ludzi walcząc o poprawę ich bytu. Nieprzypadkowo stała się bohaterką.

Początki były trudne, bo taki jest biznes i takie jest życie. Elizabeth opowiada tragiczną historię, wujka, który umarł na raka. Była z nim blisko związana i mocno przeżyła jego śmierć. Dlatego gdy pojawiła się okazja rzuciła wszystko aby stworzyć wynalazek, który jak mówi, sprawie aby inni nie musieli tracić bliskich jak ona z powodu zbyt późnej diagnozy.

PRODUKT rozwiązujący problemy zwykłych ludzi.
Elizabeth nie wymyśliła kolejnej zbędnej innowacji. Znalazła rzeczywisty problem milionów osób, który rozwiązała. Jej wynalazek będący jeszcze w fazie prototypu dawał wyniki diagnostyczne z jednej kropli krwi dla wielu różnych chorób. Dużo taniej, szybciej i efektywniej niż wszystkie inne badania na rynku. Rewolucja dzieje się na naszych oczach i jeżeli technologia może coś zmienić to jest to medycyna.

KLIENCI SĄ WAŻNI
Produkty trzeba budować na emocjach klientów. Holmes rozwiązując jeden z najważniejszych ludzkich problemów czyli oferując dostęp do taniej pomocy medycznej, wywróciła do góry nogami rynek medycyny w stanach zjednoczonych. W przekazach medialnych pokazuje zwykłych amerykanów, grubych, chudych, starszych i młodych, którzy wyglądają jak ludzie, do których ma trafić produkt. Są prawdziwi i wiarygodni. Są tacy jak ja czy ty.

IDEA

Żyjemy w czasach gdy produkt nas nie interesuje tak mocno jak człowiek. Możemy się z nim zgodzić lub nie, ale jest on namacalny, dlatego nie jest obojętny. A produkt? Obchodzi was pudełko zapałek?
Ale gdy na siedzi dziewczynka na mrozie sprzedaje zapałki nabiera to nieprzypadkowego znaczenia, a czasem ktoś to nawet zamieni w ponadczasową bajkę. Harcerze sprzedający ciasteczka czy ministranci pod kościołem są tam również nieprzypadkowo.
Jeżeli za czymś stoi idea, która nas urzeknie to możemy dać się uwieść własnej woli.
Zakupy nie zawsze muszą być racjonalne, kochamy marnować pieniądze, jeżeli tylko potrafimy to usprawiedliwić.

DOBRY ZESPÓŁ

HOLMES stawiała na młodych, zawsze sama ich zatrudniała, niezależnie czy był to pracownik laboratorium czy sprzątaczka. Zdobyła w ten sposób szacunek i pokazała, że ludzie są dla niej istotni, ważni, a firma to monolit, który działa dla dobra klienta.

CHYWTLIWANA NAZWA

Holmes nazwała swój produkt nazwiskiem Edisona.
Jak opowiadała Edison miał przy swoich próbach stworzenia żarówki powiedzieć. Nie poniosłem porażki, po prostu odkryłem 10.000 błędnych rozwiązań. Ta nazwa definiuje trudny świat innowacji i to z jakimi problemami geniusze muszą się użerać. Próby i znoje, ogromna praca ma sens, ale jest długa i wymaga środków.

Edison oprócz bycia wynalazcą był również… celebrytą, który umiał sprzedać swoje opowieści w gazetach. Brylował w mediach, a jego firma robiła filmuy, które dały mu sławę. Podobnie jak Holmes był innowatorem, który pobudział media, a dziennikarze nazywali go Czarodziejem z Melno Park.

 

Na naszych oczach widzimy jak młoda zdolna dziewczyna poszła tym samym tropem tworząc projekt który zmieni medycynę. Wszystko na prawdziwej potrzebie rynku, szczerym dialogu, zrozumieniu potrzeb rynku i znalezieniu ludzi, którzy gotowi byli zainwestować miliardy by pomóc zmienić świat na lepszy.

Tyle, że to… nieprawda.

Amerykańska komisja ds. papierów wartościowych oskarżyła Holmes i jej chłopaka który był w radzie nadzorczej o wieloletnie oszustwa i zatajania faktów w celu pozyskania środków od inwestorów. Po upadku firmy i ugodzie z inwestorami dostała kolejne zarzuty i będzie odpowiadać za narażenie życia i zdrowia pacjentów. Zdaniem, Johna F. Bennetta celowo prowadzała błąd lekarzy, pacnejtów narażając ich na niebezpieczne testy medyczne, mając pełną świadomość, że testy które oferuje są niedokładne i na bazie ich wyników pacjenci mogą być narażeni na skutki.

Sprawa jest w toku a koronawirus odroczył kolejne posiedzenia.

Startup, który tworzyła okazał się wydmuszką, który nigdy nie działał, a swoje badania rzekomo wykonywane na prototypach robiła na urządzeniach konkurencji… albo w zwykłych sposób. Podział w firmie był tak proceduralny, że poszczególne działy miały zakaz rozmów ze sobą i tylko holmes znała całość, a działy znały skrawki projektu.

Dzisiaj wiemy, że od Edisona wzięła również świętą zasadę postępowania, czyli
FAKE IT UNTIL YOU MAKE IT,

Tak było z lampą naftową. Edison przez cztery lata okłamywał świat i media urządzeniem, które pękało od temperatury i nie radziło sobie z podtrzymywaniem światła. Dzisiaj wiemy, że działającą lampę Edison stworzył rzutem na taśmę tuż przed tym jak skoczyły mu się finanse.

Elizabeth ma postawione zarzuty federalne, być może czeka ją odsiadka. Pod fajnym poukładanym i wyrachowanym public relations ukryła prawdę o swoim produkcie czyli fakt… że nigdy nie działał. Zgromadziła ogromny budżet zręcznie żonglując zasobami ludzkimi, celowo stworzyła radę nadzorczą z polityków, biznesmenów, ludzi znanych aby podbić swój autorytet. Ludzie, którzy mieli z nią kontakt opowiadają, że potrafiła oczarować każdego i opowieścią sprawić, że wierzył w jej zapewnienia o rewolucji.

Sukces jaki osiągnęła w kreowaniu wizerunku wzbudził ogromną dyskusję w stanach na temat branży startupowej. Elizabeth… nie zrewolucjonizowała świata medycyny, ale z pewnością udowodniła jak wiele można zdobyć tworząc wokół siebie aurę.

Aurę za którą przyszły wpływy kontakty, nadzieje i… ostatecznie rozczarowania.

Tyle na dzisiaj, mam nadzieję, że nie było nudno.

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *